Fra første træf den 14. juli* kan man opleve en helt ny generation af biler fra 1995, der fylder 25 i år. Spørgsmålet er så bare hvor mange der er tilbage. For dyre biler har en tendens til at blive passet, plejet og skånet for slid og salt, hvorimod hverdagens a til b-biler strider gennem en tilværelse fulde af børn og pakkenelliker, gemt væk i fugtige carporte.
Året 1995 er udsat for en decideret massedød. Ud af 95’er-perler som Peugeot 406, VW Sharan og Nissan Almera tager Fiats søstermodeller Brava og Bravo dog guldet for mest iøjnefaldende tilbagegang.
Et kig i Motorregistret viser at ud af hele 676 indregistrerede Fiat Brava/Bravo’er i 1995 er kun én eneste bil overlevet i Danmark. Resten er enten afmeldt eller eksporteret. Overleveren er tilsyneladende endda en ægte enhjørning, for da den var til syn i oktober ’19 havde den kun kørt sølle 97.000 km.
Om denne enkelte bil ender på skrotpladsen, eller om en entusiastisk Youngtimer-træffer får den ind i sin samling, vil tiden vise.
*Obs. Dette indlæg er oprindeligt bragt i magasinet RIDER #4. Datoerne er rettet, da det oprindelig træf den 7. april blev aflyst pga corona. Træffet den 14 juli er årets første rigtige træf.